منـتديـات صـبايـا سـوريــا لـوف
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منـتديـات صـبايـا سـوريــا لـوف

اهلا وسهلا بكل الزوار الكرام نورتو وشرفتو منتدى سوريا لوف..!!~°YouseF°~!!

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
سحابة الكلمات الدلالية
المواضيع الأخيرة
» نحن لا نرضى بأن يُنقل عنا الكذب ,, فكيف نرضى به على نبينا " فتأكد قبل كتابة الحديث "..
من غير ما نسلم Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 21, 2012 4:25 pm من طرف همسة الغرام

» الاحاديث الدينية
من غير ما نسلم Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 21, 2012 4:20 pm من طرف همسة الغرام

» الله يحبك أنت!
من غير ما نسلم Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 22, 2012 2:43 pm من طرف همسة الغرام

» بمناسبة عيد الأضحى.. شواء اللحوم أفضل من طهيها
من غير ما نسلم Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 22, 2012 2:35 pm من طرف همسة الغرام

» عود كبريت و قلم
من غير ما نسلم Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 10:17 pm من طرف همسة الغرام

» من هم أفضل أصدقائك..؟؟
من غير ما نسلم Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 10:05 pm من طرف همسة الغرام

» للاصدقائي فقط
من غير ما نسلم Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 10:01 pm من طرف همسة الغرام

» دعواتنا لبلادنا سوريا والعراق وفلسطين
من غير ما نسلم Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 9:48 pm من طرف همسة الغرام

» مـســاكم فــل
من غير ما نسلم Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 9:37 pm من طرف همسة الغرام

مايو 2024
الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
اليوميةاليومية
التبادل الاعلاني

انشاء منتدى مجاني

من غير ما نسلم

كاتب الموضوعرسالة
همسة الغرام

همسة الغرام

من غير ما نسلم Empty
مُساهمةموضوع: من غير ما نسلم   من غير ما نسلم Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 17, 2012 5:10 am

Skip to content

« والحلم ويايا والذكرى جوايا *
وجع وضجر »

من غير ما نسلم..

ساعات كدة في أغاني ماتعرفش معلقة معاك ليه. تصحى الصبح تلاقيك بتدندنها. تفتح إيميلك تلاقيك بتغنيها. تغسل وشك، تلاقي غسيل وشك على صوتها.. تطل من شباك العربية، تلاقي اللي جانبك بيسمعها..

في ساعات أغاني كدة ماتعرفش تشيلها من دماغك. ساعة.. ساعتين.. يوم و يومين. تحاول، وتحاول كمان مرة، لكنها تفضل طول اليوم على بالك. اليومين دول على بالي “يامسافر وحدك”، ودونًا عن كل اللي غنوها، صوت عبد الوهاب وحده اللي مونسني..

عارف الأغاني دي زي الألوان.. ألوان سمعية. أهو انا النهاردة سامعة الدنيا بلون “يامسافر وحدك”.. ومش عارفة ح طوّل لامتى. بس انا مبسوطة منها كدة شوية.. مش ناقصها الا فنجان قهوة، وبلكونة وساعة عصرية. وحشاني ساعة العصرية في بيتنا القديم قوي. واحشني بيتنا القديم قوي قوي.. مش عارفة قلت لك قبل كدة ولا لأ، بس عمري ما حسيت بيتنا الجديد دا بيتي اللي المفروض مليان دفا.. مش عارفة حتى الاقي مكاني المفضل فيه زي بيتنا القديم تحت الشباك الكبير، اللي فاتح ضُلفه على جنينة واسعة. استنى نور الشمس والهوا يرميني وانا بدندنها. وحشني حاجات كتير قوي.. وواحشني حاجات ح تفوتني كتيرة قوي. وواحشني رغيي، ووحشني ضحكي من غير سبب. وواحشني سماعي لاي حد يحكي. يحكي عشان عايز يحكي، وعشان انا نفسي اسمع..

نفسي اقعد في ركن، واراقب ايا كان اللي بيتكلم. اسمع كلامه عن أحلامه ومشاكله. عن اصحابه أو حبيبته. عن كل حاجة واي حاجة.. مش ح تكلم، مش ح علق.. انا بس ح ركز في كل تفصيلة وحركة ايد وكل كلمة. مفتقدة التواصل الانساني على المستوى الانساني فعلا..

قفشت نفسي النهاردة وانا ماشية اغني “يامسافر وحدك” بدور على أي وش يبص لي ويبتسم، وبنظرة طبطبة نتمشى ونتكلم. اي غريب او عابر سبيل في السكة، مش ح تفرق. عايزة اتكلم عن كل حاجاتي الصغيرة.. عن جرامافون مهمل في الشارع، وفطيرة من الفرن في السكة وعن حبي لعصير القصب.. راح اقول ساعتها اني بحب عصير القصب اكتر من عصير المانجة، واني بحب الفطير السادة السخن اكتر من المحشي. واني ممكن اتمشى بالساعات مازهق.. واني بستمتع اكتر مع الناس اللي بقدر استمتع معاهم واحنا ساكتين، مانملش.. الصمت دا نعمة.. نعمة كبيرة قوي، بس انا دلوقتي عايزة اسمع..

النهاردة وانا بدندن “يامسافر وحدك” افتكرت انها اغنية، واحدة من الاغنيات اللي عرفتها من قبل ما اعرفها، كإني اتولدت وانا بغنيها مثلا.. ولو فضلت اغنيها يوم بحاله زي النهاردة، مش بزهق.. ولا عمري راح ازهق لحد ما الزهق يزهق لوحده ويبعد بعيد، بعيد قوي عني Smile

من غير ما نسلم
صفحة 1 من اصل 1